Jospa siivoaisi suunsa

Jospa siivoaisi sydämensä

Ei ole aina pakko sanoa kaikkea, mitä sylki suuhun tuo. Ei ole aina pakko näyttää muille mustaa sydäntään. Haittaisiko se mitään, jos edes jouluna saisi esiintyä parempana ihmisenä kuin oikeastaan on…

Tämän ensimmäisen Jouluvalmistelujen 1955  kuusijuhlarunon esittäjä muistaa ainakin suurimman osan vuorosanoistaan vieläkin. Olihan se hänen elämänsä ensimmäinen julkinen esiintyminen. Täytyypä kutsua hänet katsomaan, olivatko muistikuvat oikeat.

(Siivous)

”Kun saapuu joulu, tuo juhlista suurin, niin huoneet siistin mä perinjuurin.

Minä tuuletan mattoa, peittoa, huopaa. Minä käyttelen riepua, vettä ja suopaa.

Ihan tarkkaan siistin mä joka loukon ja vaatteet puhdistan koko joukon.

Kun puhdasta kaikki on kotona mulla niin kelpaapa sinne joulun tulla.”

MeeriIk%C3%A4valko%20Jouluvalmistelut1si

1972. Toukokuu. Naantali. On meillä todistettavasti joskus kotona siivottu. Minä ja Esikoinen työn touhussa.

1972%20Nli%20toukosiivouspieni-normal.jp