Paljas varvas kaasupolkimella
napsuttaa hermostuneesti.
On meillä
paljasjalkapappejakin
saati sitten
paljasjalkakaasuvarpaita.

Suurkaupungin ruuhkat ovat tarina sinänsä. Kun niitä juttuja kertoo Suomessa, niihin tulee vähän kerrassaan jo huumoriakin. Sitä huumoria oli vaikeampi löytää siellä paikan päällä.

Liikennesääntöjä: Etuajo-oikeus määräytyy yleensä psykologisesti. Suurin auto menee risteyksessä ensin, tai sitten elefantti, joka myös on iso. Olisi nolo selittää, miten ajoi kolarin norsun kanssa.   Ruttupeltisempi auto menee ennen ehjempää, liikkuva ennen pysähtyvää. Tulvassa kaasua täytyy painaa ainakin vähän koko ajan, muuten vesi tulee pakoputkesta sisään ja auto sammuu. Kadun keskiosassa vesi on yleensä matalammalla. Jos voi valita reittinsä, on paras valita tulvaveden yläjuoksulle johtava katu. Niin voi nopeammin päästä kuivalle maalle. Jos autojono pysähtyy kokonaan tulvan takia, auton voi samalla pestä.

Tulvia sattuu näköjään Suomessakin. Eilen Porissa koettiin kunnon rankkasade tulvineen. Vaadittiin kärsivällisyyttä. Kärsivällisyys on kova sana myös ulkomailla asuttaessa.  Toisaalta, jos Thaimaassa osaa sanoa Mai pen rai, se auttaa. Lähin käännös tuolle ilmaisulle on savonkielinen: Haetanneeko tuo mittää. Savolaiset ovat muutenkin selvästi sukua thaimaalaisille.

Elina Karjalainen: Uppo-Nalle, WSOY 1977

Uppo-Nalle oli ilmestynyt juuri ennen ensimmäistä lähtöämme ulkomaille. Jo silloin kuvittelimme, mitä elämämme maailmalla tulisi olemaan:

"Sadesäällä likoan

Hellesäällä hikoan

Sellaista on elämä

Likoa ja hikeä." 

Piti paikkansa, täydellisesti.

1981. Bangkok, Bangkapi. Kumpaanhan suuntaan katu virtaa...

1981%20Bangkapi%20tulvakatupieni-normal.