• Tyyppitarkastettu?
  • Tuomaroitu?

Oletko  valioyksilö? Tavallinen vai tavaton?  Laatuarvosteltu? Muotovalio? Hylätty? Oletko, tyylikäs, elegantti, touhukas tai vilkas? Pihtikinttu? Omenapää? Herasilmä? Valpas? Sopusuhtainen ja siro? Ihastuttava? Aggressiivinen? Oikeanlainen? Tasapainoinen ja sopusuhtainen?

Oletko  naisen prototyyppi?  Siis millainen?

Sain tänään taas olla tekemisissä aasialaisten naisten kanssa. Paljon ymmärsin. Jotain osasin auttaakin. Avullani saattoi olla helpompi taas jatkaa matkaa eteenpäin. Omaa ainutlaatuista elämää, omin vahvuuksin…

Ensi viikonloppuna toivomme tapaavamme vanhan työtoverimme ja ystävämme Sally Limin Singaporesta. Hän on tällä hetkellä Singaporen luterilaisen kirkon lähetysjohtajana. Sally Limin puoliso Terry Kee on nykyisin Singaporen luterilaisen kirkon piispa. Tapasimme hänet vuosi sitten Thaimaassa. Oli ilo istua ja jutella vanhoista ajoista, yhteisistä vuosista Thaimaassa, jossa kaikki olimme Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon työssä. Aamulla luin Sally Limin haastattelun. Se kirvoitti mieleni tämänpäiväisiin mietteisiin.

”Olen tyypillinen aasialainen nainen; olen aina ollut tyytyväinen voidessani palvella mieheni rinnalla. Mieheni on hyvä pastori ja johtaja, joka on paljon esillä, kun minä puolestani työskentelen parhaiten taustalla. Nuorena päämääräni oli palvella uskollisesti Jumalaa ja kirkkoa ja olin valmis luopumaan sihteerin työstäni, kunhan Jumala siunaisi meitä lapsilla. Mutta emme koskaan saaneet lapsia ”

”Lähdin epävarmalla mielellä, sillä en tiennyt, mitä annettavaa minulla olisi maassa, jonka kieli, kulttuuri ja ihmiset olivat minulle vieraita. Epävarmuuteni sai minut kuitenkin työskentelemään kovemmin ja luottamaan lujemmin Jumalaan. Minua auttoi myös, kun näin, miten intohimoisesti mieheni omistautui lähetystyölle ja paikallisille ihmisille.”

”En myöskään voinut enää tehdä työtä vain taka-alalla, vaan jouduin nousemaan esiin monissa eri tilanteissa. Opin tekemään työtä ihmisten kanssa, jotka edustivat eri rotuja, kulttuureja ja kansallisuuksia ja sain rohkeutta palvella Jumalaa omana itsenäni, enkä vain mieheni työtoverina.”

Näin se sanotaan aasialaisittain. Entä suomalaisittain?

1996.Thaimaa. Synttärikahvivieraina Alfhild Steinsbø Hauglid ja Sally Lim