Monelle muistolle
Vihreää valoa.
Loput lukkojen takana piilossa

Jälkikasvu on suhtautunut ymmärtäväisesti tähän blogiin. Onhan tässä kaikessa ollut kuitenkin kyse myös heidän elämästään. Tämän päivän julkisuuskeskustelun aikana on hyvä muistaa se, että jokaisella, myös lapsella, on oikeus sanoa EI.

Esikoinen:

"Thaimaassa on koulunkäynti erilaista kuin Suomessa. Tehtävät ovat helppoja (hyvä puoli). Läksyjä on joskus vähän (mikä on hyvä puoli) ja joskus paljon (joka on huono puoli).

Koulussa lempiaineeni nykyään on Science (Suomessa ympäristöoppi). Tällä hetkellä koko luokkamme opiskelee ihmisen anatomiaa. Olemme jo menneet luuston, verenkierron ja hengityksen läpi ja teemme juuri ruoansulatusta. Seuraavaksi aiomme kai opiskella hermostoa

Matematiikka käy nykyään hiukan tylsäksi. Jonkun aikaa sitten pidin siitä paljon, mutta nyt, vaikka olen viidennen luokan kirjassa, toivon joskus, että esimerkiksi murtolukuja ei olisi olemassakaan.

Oma kieli (tai oikeastaan englanti) ei juuri käy tylsäksi, niin paljon erilaista teemme. Juuri nyt teen eläinraporttia sudesta sekä toista kuningas Tutankhamonista.

Thaimaassa vietetään juuri Bangkokin 200- vuotisjuhlaa. Jonkun aikaa sitten kulki "Royal Barge" (kuninkaallinen laivue) Chao Phraya- joella. Se oli komea näky, ensiksi erittäin suuri saattue pienempiä laivoja edellä, sitten suuri kuninkaallinen laiva, jossa kuningas istui. Sen jälkeen tuli taas pienempiä laivoja."

Keskimmäinen:

"Kun oli Ailan häät, minä olin morsiustyttö. E. oli myös morsiustyttö. Me heittelimme ruusun lehtiä. Me heitimme niitä kultavärisestä korista.

Yksi poika, joka oli norjalainen, melkein pani minulle pienen vauva- sammakon niskaani silloin kun minä olin morsiustyttö siellä häissä. Minun täytyi juosta, vaikka oli valkoinen mekko päällä ja hyvät kengät ja hyvät sukat.

Minun koulussani menee hyvin minulla. Siellä minun opettajani on kiltti minulle, koska minä koetan parastani.

Tänään voitin ensimmäisenä juoksukilpailussa. Olen jo ennen voittanut monta kertaa.

Me opitaan erikoissanoja, semmoisia kuin season = vuodenaika, unic tarkoittaa yksi erikoinen ja enviroment, josta en enää muista, mitä se tarkoittaa. - Isoveli sanoo, että se tarkoittaa ympäristöä.

Viime viikolla minä menin oikeaan tehtaaseen. Siellä oli paljon tavaraa. Ne tekevät paljon tavaraa. Ne tekevät saippuaa ja paljon muuta sössöä. Minä sain sieltä pesupulveria, saippuaa, hammastahnaa ja hammasharjan ja shampoota."

Tällaista kirjoittivat Esikoinen ja Keskimmäinen aikanaan pyynnöstä perheen kiertokirjeeseen. Esikoinen kirjoitti myös jutun "Karhumaan sota", joka sopii mainiosti eiliseen ystävänpäivään:

"Kauan sitten Karhumaassa oli sota. Karhumaa taisteli Tiikerimaan kanssa. Nallen isä oli päällikkö.

Rottamaa tuli keskelle. "No niin, voisitteko lopettaa tuon taistelun?" "EI!" "Miksi ei?"

Kun Rottamaa sanoi sen Karhumaa ja Tiikerimaa hämmästyi niin paljon että pudottivat heidän aseet. He sanoi: "ME VOIMME LOPETTAA TÄMÄN!" "No niin nyt on jo paljon parempaa.."

Nyt Karhumaa ja Tiikerimaa on ystäviä."

Kukahan osaisi tosielämässä kysyä tuon kysymyksen? "Miksi ei?"

Thaimaa. Rose Garden. Isä ja lapset thioulla = vapaalla.

Plus%2036%20Jaska%20ja%20lapset%20polkuv