Senteissä vai metreissä
Hyllyissä vai kasoissa
Laadussa vai määrässä

Myönnän, että välillä kurkistelen lehdissä olevien julkkisten kuvista heidän kirjahyllyjensä sisältöä. Kiinnostaisi tietää. mitä he oikein lukevat. Tai millaisia kirjoja he ostavat tai lainaavat. Tai millaisia kirjoja he ovat perineet ja säilyttäneet. Tai millaisia kirjoja he ovat saaneet lahjaksi. Täytyy myöntää, että minulla käy kateeksi järjestyksessä oleva kirjahylly. Siihen en ole ikinä pystynyt. Meillä järjestely on usein ollut Miehen heiniä. Sitä heinäkasaa minä uskollisesti pöyhin… 

Olin Esikoisen kotona lapsenvahtina. Sielläkin kaikki paikat ovat täynnä kirjoja. Ostettuja, lainattuja, saatuja ja perittyjä. Yhtään koko kirjaa en tällä kertaa lukenut, mutta useita selailin. Muutama oivallus jäi mieleen.

Alister McGrath: Dawkinsin Jumala. Geenit, meemit ja elämän tarkoitus.  

”Dawkins vaikuttaa monien mielestä erittäin provokatiivisesta ja aggressiiviselta, ja hän torjuu vaihtoehtoiset kannat kohtuuttomalla kiireellä, tai kohtelee henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä kohdistuvaa kritiikkiä hyökkäyksenä koko tieteellistä toimintaansa kohtaan. Tällaista kiivasta retoriikkaa esiintyy missä tahansa yleistajuisessa väittelyssä, oli se sitten uskonnollista, filosofista tai tieteellistä. Juuri se tekee väittelyistä kiinnostavia ja nostaa ne sellaisen normaalin oppineen keskustelun ja tylsän jaarittelun yläpuolelle, jota tuntuvat aina seuraavan loputtomat alaviitteet ja lainaukset tärkeiltä, mutta pitkästyttäviltä auktoriteeteilta, sekä raskassoutuinen pätevä, mutta varovainen vähättely. Kuinka paljon kiintoisampaa on taistelunhaluinen väittely, jossa ei ole kiellettyjä otteita ja jossa ei tarvitse huolehtia tiukan todisteisiin nojaavan tieteen tukahduttamista sovinnaisuuksista. Dawkins haluaa selvästi provosoida tällaista väittelyä ja keskustelua, joten olisi töykeää olla vastaamatta kutsuun.” 

Aikamme aapinen, Kirsi Kunnas: Krokotiili   

”Oli kerran krokotiili. Aamuisin se nukkui kauan.Iltaisin se valvoi kauan.
Kun se tuli murinatuulelle,se murisi kauan.
- Teen aina kaikkea kauan,se murisi.
Uin virtaa kauan, kauan.Uin virtaa kauas, kauas.Uin virtaa Kiinaan asti.
Sitten avaan suuni.Suuni on auki kauan.
Kaikki Kiinan linnut tulevat kielelleni, ja sitten nielen kieleni.
Niin olen osannut kiinankielen jo kauan,murisi krokotiili.” 

Tuhattaituri 2a 

”Kymmenylitys vähennyslaskussa

    42  -  3 =  42 -  2 – 1 =  40 – 1  = 39

Vähennä ensin tasakymmeneen ja sitten loput.” 

Matti Hakkarainen: Kodin rukouskirja. Työstä luopuessa. 

 ”Jumalani, olen siinä elämänvaiheessa,
että minun on jätettävä työ ja jäätävä eläkkeelle.
Sinä tiedät,että työ on ollut suuri osa,
ehkä suurin osa elämäni sisältöä.
Olen pitänyt työstäni,se on ollut minulle mieluista.
Nyt kun minun on siitä luovuttava,olen iloinen
ja samalla sydämeni täyttää haikeus.
Merkitseekö tämä kaiken päättymistä –vai olenko astumassa
uuteen mielenkiintoiseen maailmaan.
Jumalani,Anna minun hyväksyä tämäkin elämäni vaihe,
Tee se minulle rikkaaksi Sinun kanssasi." 

Kurkistin myös moniin englanninkielisiin kirjoihin. Niiden otsikoissa mainittiin vaikkapa sellaisia sanoja kuin Pol Pot, Sosiolinguistics, Holocaust, Sensory Prosessing Disorder, Gulag, Trigeminal Neuralgia... 

Kotihyllyssä on koko joukko thaikieltäkin.

Plus%20511%20Opetusta%20thaiksi.jpg