Ei kuulu mulle
Mulle kuuluu vaan mun jutut

Keskimmäisen kummitäti oli taas TV-uutisissa.Kriisin keskellä tarvittiin ja hän lähti taas. Maana on tällä kertaa Pakistan. Kysyin häneltä eilen sähköpostissa, oliko Japani jo hukuttanut Pakistanin uutisvirrassa. Hän mainitsi vastauksessaan myös Libyan ja Norsunluurannikon. Satojatuhansia ihmisiä joka paikassa siirtymässä paikasta toiseen.

Ei sitä aina jaksa. Omissa huolissakin on tarpeeksi. Ihan totta. Joskus nekin vyöryvät yli. Siinä tulvassa sitten räpiköidään. Ajelehditaan. Yritetään pitää itseä ja lähimmäisiä pinnalla. Joskus silti jaksaa. Muutakin.

Olen viime päivinä taas katsellut nettikeskusteluja auttajien arvoista. Jotain olen sanonutkin. Erään vapaa-ajattelijan kanssa kommenteja kirjoitellessamme muistelin erästä vanhaa kommenttiani:

"Yhteinen tarve tehdä jotain tämän maailman ongelmille vaatii välillä yhteistyötäkin. Monissa YK:n järjestöissäkin eriuskoiset (ihan oikeasti monenlaista uskontoa julkisesti ja häpeilemättä tunnustavat) pystyvät toimimaan yhdessä. Se vaatii huomattavasti enemmän suvaitsevaisuutta kuin mitä vapaa-ajattelijoilla yleisesti katsotaan olevan. Siellä se tarkoittaa sitä, että toisen uskoa tai uskonnottomuutta ei saa eikä tarvitse turhentaa. Samaa ajatusta on hyvä meillä Suomessa edistää. Riidoille, sanailuille ja erimielisyyksille jää silti riittävästi tilaa. On aivan oikein, että haastamme toinen toisemme välillä tarkistamaan ja selittämään perusteitamme. Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä."

"Maailman huiput eivät ole aatteellisesti neutraaleja. He vain ovat sen verran fiksuja, että kunnioittavat erilaisuutta."

Katalyytti neljäkymmentäviisi. Jori Mäntysalo Kotimaan24:n  blogistina. Fiksu. Haastava. Analyyttinen. Ei aattellisesti neutraali. Hän esittelee itsensä blogissaan näin: ”Tamperelainen ammattinörtti, n. 35-vuotias, yksi vaimo ja kaksi lasta. Ateisti ja toinen eroa-kirkosta.fi – palvelun perustajista.” Olen esitellyt hänet jo kaksi ja puoli vuotta sitten kirjoituksessani +498 Kuka saa pilkata ketä?

1988%20Marra%20ja%20japanilaiset%20kaver

1988. Thaimaa. Bangkok. Kerrostalomme pihajuhlat ja japanilaiset kaverit. Heitä ja heidän omaisiaankin tässä olen miettinyt...