Kuinka se osasi sen?

En ole antanut Aleksille taikinaa enkä Juliukselle voita. Aleksin tarinoita olen kyllä lukenut, kuullut ja nähnyt.

Aila pyysi minua kertomaan kahdeksan asiaa itsestäni.   Kerro sinäkin, niin saat kauniin kuvan  :)

Olen nähnyt lapsena  koulussa Ilmari Unhon 1946 ohjaaman Aleksis Kiven elämästä kertovan elokuvan  Minä elän.  Sen huikea pateettinen loppu jäi jo silloin mieleen. Elämä oli siihen aikaan muutenkin pateettista.  Elokuva näköjään näytetään huomenna taas televisiossa.

Olen nähnyt  pikkutyttönä Porin Kino-Palatsissa   (naapurin isän mokan takia) Erik Blombergin ohjaaman Kihlauksen vuodelta 1955,  kun piti näkyä piirrettyjä…

Olen nähnyt Turun kaupunginteatterissa Kalle Holmbergin ohjaaman Seitsemän veljestä, ensi-ilta 1972. Elävästi muistan Esko Salmisen ja Juhanin käynnin Turussa. Huikea. Se näkyy Elävässä arkistossakin.

Olen nähnyt Turun kaupunginteatterissa Kalle Holmbergin ohjaaman Veijo Meren Aleksis Kivi- näytelmän. vuodelta  1974. Siinä ohjaaja itse näytteli pääosan.

Olen nähnyt vain otteita Jouko Turkan 1989 ohjaamasta elokuvasarjasta Seitsemän veljestä. Se riitti.  Esimerkkinä Lukuopintoja Eeron johdolla.

Olen nähnyt  Jari Halosen ohjaaman elokuvan Aleksis Kiven elämä. vuodelta 2003. YouTubessa näkyi aikoinaan kohtaus: Aleksis Kivi vs. August Ahlqvist . Nyt sitä ei enää löydy. Mitähän tuosta sanoisi? 

Olen nähnyt Aleksis Kiven istumassa aina vain Rautatietorilla. Mitähän miettinee?

Katalyytti yhdeksänkymmentäyhdeksän. Aila-opettaja. Taas hän sai minut toimimaan   Se Nappi:

Plus%20928%20Ailan%20nappi.jpg