Sata ja viisi
Vähän vai paljon

En ole tarkistanut, kuinka vanha Suomen vanhin asukas on tänään. Tai maailman… Aikansa kutakin ja mitäkin. Elämääkin.

Isäni olisi tänään sataviisivuotias. Hän olisi siis elänyt lähes 15 000 päivää enemmän kuin mitä eli, herännyt, syönyt ja juonut ja mennyt taas nukkumaan 15 000 kertaa enemmän kuin mitä hän teki. Luvut ovat aika hurjia, kun niitä ajattelee.

Olen parin päivänä keskustellut sähköpostin välityksellä erään ihmisen kanssa siitä, mitä merkitystä on taustoillamme. Olisiko elämäni ollut erilainen, jos olisin elänyt erilaisessa kodissa kuin elin?

”Olen edelleen vanhempieni lapsi, vaikka heidän kuolemastaan on jo kymmeniä vuosia. Olen monesti joutunut miettimään, mikä omista mielipiteistäni on aidosti oma ja missä kotini vaikutus edelleen näkyy.”

Onko niin, että elämänsä loppuun asti ihminen kysyy kysymystä: ”Kuka minä olen?”

Katalyytti kahdeksankymmentäkolme. Isäni suku. Suvun esi-isälle annettiin veroja koskeva vapaakirja vuonna 1594. Ikävä kyllä se verovapaus ei enää ole voimassa…

PLus%20904%20M%C3%B6kki%20sahaus.jpg

Isä ja minä.