Vallankumous on onnistunut?
On vapaus
pilkata toisen vakaumusta,
veljeillä samanmielisten kanssa
ja tulkita toisinajattelijat
tasa-arvon vastustajiksi.

Eilisen blogin keskustelu herätti ajatuksia. Mitkä ovat reilun keskustelun rajat? Yritän määritellä niitä itselleni: Saa kysyä. Saa ihmetellä. Saa olla eri mieltä. Saa olla samaa mieltä. Saa arvioida ja arvostella. Saa uskoa toisen olevan väärässä. Saa uskoa toisen olevan mahdollisesti oikeassa, vaikka itse olisikin eri mieltä. Saa vastustaa toisen mielipiteitä. Saa keskustella. Täytyy saada keskustella..

Thaikielen kielikoulun raamattumoduuli. Uskonnollinen kieli monitasoisessa thain kielessä on todella hankalaa. Etsitään sanoja kaikenlaisiin tilanteisiin. Puhutaan kasteesta. Minkä perusteella jotkut kristilliset kirkot kastavat myös lapsia? Luokkatoverini ryhmässä, ruotsalainen mukava baptistipappi hymyilee minulle ja selittää asian täydellisesti oikein. Entä sitten, minkä takia toiset ryhmät kastavat vasta aikuisia. Nyt on minun, lapsena kastetun ja siitä iloitsevan luterilaisen vuoro yrittää selittää baptistinen kastekäsitys. Hymyilen baptistiystävälleni kertoessani sitä.

Meillä Suomessa harvoin järjestetään kilpailuja, joissa opetellaan vastakkaisten mielipiteiden puolustamista. Kansainvälisissä kouluissa tätä tehdään aina silloin tällöin. Annetaan aihe, johon perehdytään mahdollisimman monipuolisesti. Kilpailutilanteessa arvotaan, kumpi osapuoli edustaa toista vastakkaisista väitteistä. Jonkin ajan kuluttua kello kilisee ja on vaihdettava osapuolta, puolustettava sitä, mitä juuri aikaisemmin vastusti. Olisinpa itse oppinut tällaista jo kouluaikana. Osaisin paremmin perustella omatkin väitteeni. Ja ehkä kuunnella myös toista paremmin.

Pekka Yrjänä Hiltunen: Vieraassa pöydässä, Suomen Lähetysseura 1999

Tämäkin kirja valittiin aikanaan vuoden kristilliseksi kirjaksi. Se on keskustelua vaikeatajuisista aiheista, buddhalaisuudesta ja kansanbuddhalaisuudeesta, kristinuskosta ja kansankristillisyydestä. Siinä näkyy  "jonkinlaista maallikko – lähetyssaarnaaja - suomalainen äijä" -  teologiaa jo ennen nykyisen äijäboomin aikaa.  Kirjoittaja sanoo: " Matkalla kohtaamieni asioiden selvittelyn puuhassa törmään väistämättä tietämykseni, lukeneisuuteni, ymmärrykseni, henkisen vikkelyyteni, sisäisen näkökykyni, Kristuksen sisäisen tuntemisen, moraalini, uskoni ja rakkauteni rajoihin."

1981. Jokiajelu Burman ja Thaimaan välisellä rajajoella. Mies suomalaisine ystävineen vierailulla kuvassa näkyvien lähetyskurssitovereiden Conny ja Ingela Åströmin luona, matkalla pakolaisleiriin.

1981%20Jaska%2C%20Conny%20ja%20Ingela%20