I
Siinä se vain riippui
eikä voinut mennä eteenpäin,
kun kukaan ei ollut kertonut sille,
pitikö sen mennä oikeaan vai vasempaan
eikä se uskaltanut
kysyä keltään.

Taas näitä nuoruuden kirjainjuttujani. Sinänsä varsin sopivaa kuvaa elämisestä vieraassa suurkaupungissa. Jos ei kysy neuvoa, ei löydä. Jää vain paikalleen roikkumaan.

"Lentokentällä on erilaisia taksipalveluja. Terminaalin sisällä on jo sovittavissa joko tavallinen taksi tai kalliimpi, valkoinen limousine. Molempia on käytetty. Taksikuskin ON TIEDETTÄVÄ, missä on MUUBAAN SETHAKIT (äännetään Seettakit), muuten ei voi lähteä. Osoitteemme on 118/2, (Muu 4) Soi 22/20, Muu Baan Sethakit, Petchkasem Road, Phasee Charoen.
Petchkasem (äännetään Petkasem) on eräs Bangkokin ulosmenoteistä, Nakon Pathomiin päin. Soi tarkoittaa sivukatua. Sivukadut numeroidaan yleensä pääkadulta alkaen.

Petchkasemilta eroaa sivukatu Thanon Khau Muubaan Sethakit (ei ole englanninkielistä katukylttiä). Sillä ei ole numeroa, mutta se on noin Soi 102 Petchkasemilla.

Kun on päästy tuolle sisäänmenotielle, sitä ajetaan eteenpäin kaksi kilometriä. Huom, taas alkaa uusien sivukatujen numerointi alusta, siis Soi 1, Soi 2 jne. Eteen tulee liikenneympyrä, jonka keskellä on LIKAISTA vettä. Tässä liikenneympyrässä on paljon erilaisia myyntikojuja ja mm SEVEN ELEVEN - ja MINIMART – kaupat.

Liikenneympyrää ajetaan kolme neljännestä ja käännytään Soille 22, joka samalla on tori. Sen huomaa ruuhkasta ja myyntikojuista kadulla. Taas alkaa sivukatujen numerointi alusta, siis Soi 22/1, Soi 22/2 jne.

Ajetaan eteenpäin, kunnes tulee toinen liikenneympyrä. Siitä jatketaan vielä suoraan ihan vähän, kunnes oikealle kääntyy Soi 22/20, siis meidän katu. Sitä ajetaan 400 metriä, tie kääntyy oikealle. Ajetaan sitä suoraan, kunnes tie kääntyy taas. Toinen talo vasemmalla on meidän talo.

Kaksi kertaa suomalaiset ystävämme ovat yrittäneet tulleet tänne taksilla. Molemmissa tapauksissa tuli kuskille uskonpuute tässä meidän kylässä. He soittivat puhelinkioskista, neuvoimme taksin kuljettajaa ja he olivat muutamassa minuutissa perillä.

Lähetämme tästä lopusta faksilla kartan. Laitoimme kuitenkin nyt näin tarkan ohjeen. Toivon mukaan se auttaa sitten loppuvaiheessa. Ongelmana on se, että tähän kylään pääsee myös oikoteitä pikkukujia pitkin ja sitten kuski ei tiedäkään, missä on."

Näin neuvottiin sähköpostilla kymmenen vuotta sitten vierasta, Juhani Pörstiä, jota ei ehditty hakemaan lentokentältä. Hän tuli perille näillä ohjeilla. Seuraavana päivänä mentiin keskustaan paikallisbusseilla. Se olisi taas oma tarinansa. Silloin ei vielä ollut kännyköitä,  navigaattoreita, eikä karttoja tuolta alueelta. Vaikka kartta olisi ollutkin, taksikuskit sitä harvoin osasivat lukea. Useat puhuivat englantiakin vain muutaman sanan. Nykyään Googlen kartat auttavat tuon alueen löytymistä.  Niillä kartoilla käytetään kyllä vain thaikielen kirjaimistoa, mutta sehän on vain eksotiikkaa.

Kaupunkiin huomisen toivossa, toim. Ella Väänänen, Kirjapaja, 1989

"Kaupunki ei ole paikka – se on prosessi. Liike, muutos, kaiken entisen hajoaminen ja pirstoutuminen ovat kaupungistumisen, urbanisoitumisen, peruspiirteitä."  Kirja vie tutustumaan maailman suurkaupunkeihin ja siihen, miten kirkko kohtaa tai voisi kohdata suurkaupungin ihmiset. Bangkok on yksi noista kirjassa esiintyvistä kaupungeista.

72%20P%C3%B6hk%C3%B6ily%C3%A4%20Se%20rii