Mikä päivä?
Mikä vuosi?
Mikä kysymys?

 

Olen todistetusti vielä ihan skarppi. Ajokortin säilymiseksi piti jokin aika sitten suorittaa muistitesti. Läpäisin sen kunniakkaasti.

Opiskelin testiä varten varta vasten testipäivän päivämäärän ja viikonpäivän. Tavallisessa elämässä ne ovat olleet aina välillä hakusessa. Säännöllisen työnajan työntekijä rytmittää ajan helpommin, epäsäännöllisessä työssä mikään muistisääntö ei auta. Nykyisen presidentin nimi ei vielä ole sentään kadonnut. Tarja Halonen vai mikä se oli....

Olin jokin aika sitten eräässä tilanteessa tulkkina. Puhuttiin aikamääristä. Tulkattavani kyllä osasi hyvin vastata, minä vuonna tietty asia oli tapahtunut. Hän ei vain osannut sanoa sitä meidän ajanlaskumme mukaan vaan thaimaalaisen ajanlaskun mukaan. Siinäpä pulma. Minä en enää muistanut, mikä tämä vuosi oli thaimaalaisen kalenterin mukaan. Siitä olisin osannut laskea vuosia taaksepäin tietääkseni, mistä vuodesta puhuttiin. En myöskään muistanut, että buddhalainen ajalasku on juuri 543 vuotta meidän ajanlaskuamme edellä.  Lopulta onnistuimme löytämään oikean aikamäärän. Vähän minua nolotti.


Thaimaassa ei ole ongelmaa nimittää meidän ajanlaskuamme kristilliseksi ajanlaskuksi. Siellä noudatetaan kahta ajanlaskua, The Christian Era ja The Buddhist Era. Sitä omituisemmalta tuntuu se, että Suomessa on alkanut nousta trendi syrjäyttää ajanlaskumme kristillinen perintö. Vähän minua sekin nolottaa.

Plus%20226%20Ajanlasku%20pieni.jpg