Täytyykö olla aito?
Saako?

Helatorstai on pyhäpäivä. Se on kirkollinen pyhä, jonka sisältö on suhteellisen tuntematon. Onko  ihminen, joka muistaa sen merkityksen, oikeastaan tekopyhä? Kuinka paljon saa tietää kristillisistä asioista olematta tekopyhä?  Kuinka monta kertaa vuodessa saa mennä kirkkoon? Saako sanoa ääneen sanan Jeesus? Entä Jumala? Saako rukoilla? Edes hädässä?

Ei niin kauan aikaa sitten helatorstaita vietettiin lauantaina. Se tapahtui parinkymmenen vuoden ajan. Oliko se lauantai silloin tekopyhä? Vai onko tämä keskellä viikkoa oleva pyhäpäivä  tekosellainen? Onko pyhää oikeasti olemassa?

Thaimaassa pyhyyttä ei piilotella. Buddhalaisessa ympäristössä se ei merkitse ”Jumalalle erotettua”, niin kuin kristillisessä sanastossa, mutta jotain erityistä, arjen ja maallisen vastakohtaa, sielläkin tarkoitetaan. Pyhä ”Phra”- etuliite on thaikielessä sekä Buddhan että Jumalan ja Jeesuksen edessä.

Pyhä on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteinen painopiste vuosina 2010–2012. Helatorstaita vietetään Kristuksen taivaaseen astumisen muistoksi.

1978. Lokalahden kirkon kellotapuli - kulku kirkkoon.

Plus%20694%20Lokalahden%20kirkon%20edess