Älä valita
Sinulla on valta valita

Suomen kieltä opiskeltaessa on monta mutkaa matkassa. Sitä ei tule useinkaan ajatelleeksi. Tänään tuli.

Pakolainen. Leiri. Pakolaisleiri. Ihmisoikeus. Minua kutittaa. Minä kutitan. Älä mene. Pysäköiminen kielletty. Mene. Sallittu. Aikuinen. Lapsi. Eläkeläinen. Lemuaa. Haisee. Tuoksuu. Valta. Valita. Valittaa. Silmänräpäys liittyy silmään ja aikaan. Valittaa voi surussaan ja ylempään oikeusasteeseen.

Lupauduin pitämään kolme kertaa suomi-thai- keskustelukerhoa Satakunnan monikulttuuriyhdistyksessä. Tänään oli viimeinen kerta. Monenlaisia ovia olisi auki. Ei kannata valittaa, jos ei osaa valita.

Oikeakielisyydestä olen yhä varmemmin välittämättä, kun itseluottamus on kohentunut. Suomea osataan minun työmaallani niin vähän, että jokainen kommunikaation poikanen on ilo ja ihme.” Näin kirjoitti minulle viime viikolla viisas ystäväni.

Thaimaa. Durian. Lemuaa. Haisee. En kuitenkaan valita.

Plus%20358%20Durian.jpg