Täällä ei nyt
kaikilla keisareilla
ole vaatteita.
Sanonko minä sen
vai sanotko Sinä?
 

Tämän kirjoitin aikoinaan pyöriessämme pienissä ympyröissämme. Luin varmaan kaksinaamaisuutta ja epärehellisyyttä sielläkin, missä sitä ei ollut. Mietin silloin, mitä juuri minun piti puhua ja milloin. Pitikö minun nousta barrikadeille?

Olen eilen käynyt mielenkiintoisia keskusteluja siitä, ovatko hihhulit vai ateistit kaksinaamaisempia ja epärehellisempiä. Ihmisoikeuksien julistus antaa kuitenkin kummallekin samat oikeudet:  "Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omatunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja."

On hyvä muistaa, että kaikkea minun ei tarvitse sanoa. Voin odottaa, että Hän sanoo. Viimeisen sananko? Niin minä uskon.

Nuori mies oli halunnut tulla kristityksi. Hän tuli suureen kaupunkiin ja löysi pienen kristillisen seurakunnan. Hän sai töitä pienen kirkon talonmiehenä. Hänellä oli pieni mökki kirkon edessä. Kirkon takana oli seurakunnan työntekijän, evankelistan talo. Mies heräsi eräänä yönä. Hän oli nähnyt pahan hengen, joita hän useimpien thaimaalaisten tavoin pelkäsi suuresti. Hän ei uskaltanut jäädä nukkumaan omaan taloonsa, vaan otti tyynynsä ja päätti mennä herättämään evankelistan. Hän kertoi: "Kävelin tyyny kainalossa kirkon portaiden ohi. Silloin muistin: Ai niin, Raamattu sanoo, että Jeesus on voimakkaampi kuin kaikki paha maailmassa. Rauhoituin, laitoin tyynyn kirkon porrastasanteelle ja nukahdin rauhassa."

Taidamme Suomessa olla usein liian rationaalisia ymmärtääksemme erilaisten ihmisten ajatusmaailmaa. On hyvä, että yritämme pitää huolta siitä, että voisimme olla mukana parantamassa maailman ihmisten fyysisiä ja henkisiä ongelmia. Entä jos hengellisetkin ongelmat ovat oikeita ongelmia?

G K Chesterton: Isä Brown – rikosromaanit  (Father Brown)

Father Brown-kirjoja en ole lukenut suomeksi. Ne liittyvät  Bangkokin Nelson Hays - kirjaston aikaan. Suomalaiseen kirjastoon tottuneina maksoimme muutaman vuoden tuon kirjaston melko korkeitakin jäsenmaksuja.

Chesterson on lausunut myös seuraavaa:

"You cannot evade the issue of God, whether you talk about pigs or the binomial theory, you are still talking about Him. Now if Christianity be. . . a fragment of metaphysical nonsense invented by a few people, then, of course, defending it will simply mean talking that metaphysical nonsense over and over. But if Christianity should happen to be true - then defending it may mean talking about anything or everything. Things can be irrelevant to the proposition that Christianity is false, but nothing can be irrelevant to the proposition that Christianity is true."

1982%20%20joulukaste%20%20Lad%20Phralon%1982 Joulu. Bangkok. Lad Phraon kirkko. Kaste uudessa kirkossa. Yksi kastettavista oli tuo tarinan henkilö, Khun Prasit. Hän oli tämän jälken parisenkymmentä vuotta vahtimestarina, ensin tuossa Lad Phraon kirkossa, josta tarina kertoi, sitten kirkon päätoimistolla. (PS 2013 Tapasimme Prasitin Thaimaassa käydessämme.)